maandag 3 september 2012

Maïs-speeldoos, wijn brouwen en autoglijbaan

Afgelopen vakantie moest ik soms wat nieuws verzinnen om de kindjes bezig te houden.  Ik hoef u niet te vertellen dat er van die dagen zijn dat niets speelgoed nog aantrekkelijk is terwijl het pijpenstelen regent, dat de kinderen constant uw aandacht trekken terwijl je eigenlijk net even nood hebt aan rust.
Ik deel ze graag met u, ook al is de vakantie voorbij en hebt u er nu niks meer aan.  Wees gerust: er volgen nog vakanties!
  • doos met maïs-korrels:



Ik kocht een zak maïs voor popcorn van 1 kg (1,59 euro in de colruyt)
en vulde daarmee een lage doos die ik aan de randen helemaal had afgeplakt
zodat er geen maïskorreltjes in zouden verzeild geraken.
De duplo-graafmachine en een vrachtwagen met laadbak deden de rest.
Ik moet wel toegeven dat er heel wat maïskorreltjes naast de doos belandden
door te enthousiaste spelertjes. 
Dus naast uren speelplezier helaas ook wel veel opkuiswerk!

  • wijn brouwen:
 

 

Wegens een overdosis aan overrijpe frambozen, liet ik de dochter ervan "wijn" brouwen.
Benodigdheden:
een klein zeefje, een vorkje om te pletten, een kommetje, een "wijnglaasje", erg platte frambozen
en een prinses die zin heeft in een koninklijke drank.
Santé!
  • Autoglijbaan:

 

Deze autoglijbaan maakte ik al al anderhalf jaar geleden en ze is nog steeds een groot succes.
Benodigdheden:
een grote kartonnen doos van bvb. ontbijtgranen, wc-rolletjes, een schaar en sterke lijm.
Ik maakte 1 rijbaan overdekt (volledige wc-rolletjes) en 1 open (half opengeknipte wc-rolletjes).
Je legt ze aan één kant op een verhoogje, neemt enkele autootjes en spelen maar!

3 opmerkingen:

  1. Ik dacht eerst te zeggen om met die maisdoos buiten te gaan en dan kunnen de vogels de mais oppikken, maar als het regent is dat geen optie hè.
    Leuke ideeën! Die autobaan ga ik hier ook eens maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die autobaan is super en nog wc rolletjes genoeg hier ... merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn broer en ik speelden vroeger ook met droge erwten enz met onze playmobilkranen. Dat moest zelfs niet in een doos maar lag op den duur verspreid over de volledige living :-)

    BeantwoordenVerwijderen