maandag 22 oktober 2012

Junior laptop (vtech)

Elk jaar staan er verschillende kinder-laptop's in de speelgoedcatalogi.  Ik spendeerde daar nooit veel aandacht aan tot vorig jaar de peter van dochterlief voorstelde dit voor haar nieuwjaar te kopen.  Ze was toen bijna 3 en speelde graag spelletjes op de website van Kaatje, maar de computer is natuurlijk niet altijd vrij.  Met een eigen laptop was dat probleem van de baan.

Het werd deze oranje Junior laptop van Vtech.


Een abc-klavier, 4 sneltoetsen en een mini-schermpje.
Er zit een muis bij die je onderin de computer kan opbergen.  Zowel voor links- als rechtshandigen te gebruiken maar mijn dochter is in alles linkshandig behalve in het muizen.

Alle keuzemogelijkheden staan naast het scherm opgesomd maar aangezien kleuters nog niet kunnen lezen, is dat enkel voor de begeleidende ouder bedoeld.  Er zijn telkens 8 verschillende spellen in 4 categorieën: letters, cijfers, logica en spellen.

Dat mini-schermpje beangstigde me.  Het is bovendien niet alleen klein maar ook nog eens in "voorhistorisch" gevormde zwarte tekens.  Geen flashy beelden, geen kleur.  Maar geen probleem, jullie zeiden het al: ik ben te kritisch.  Mijn dochter was gek van haar laptop.

In het begin vond ze het gewoon leuk om hem op en af te zetten, er wat op te tokkelen en op verschillende knoppen te drukken.  Dat ding kan daar echt tegen, het blokkeerde nooit.

Het heeft enkele weken geduurd eer ze weg was met de muis.  Ze was al een gewone computermuis gewend en dan was dit wel even aanpassen.  Ik heb het haar een paar keer moeten uitleggen (met de handleiding erbij) want het was niet zo simpel (ook niet voor mij).

Maar sindsdien was ze er echt mee weg.  Ze kan zelf kiezen welk spel ze speelt.  Met de 4 snel-toetsen en de muis navigeert ze vlot van het ene spel naar het andere.  Er wordt ook telkens duidelijk gezegd welk spel het is, met een voorbeeld-afbeelding erbij.
Ze kende al vlug haar weg naar haar favoriete spelletjes:


bepaalde symbooltjes tellen (hier bvb het aantal hartjes)


alles met letters, als het nog te moeilijk is, zoekt ze vlug een ander spel

puzzelen

De computer zegt duidelijk wat er gevraagd wordt en geeft het goede antwoord bij een fout ingetypt antwoord.  Je kan ook altijd zelf op de antwoord-knop drukken als je het niet weet.

Ze heeft er heel veel van bijgeleerd, de cijfers en al enkele letters.  Ze kan er helemaal haar plan mee trekken, al weet ze me wel te vinden als ze graag hulp wil bij iets dat nog net te moeilijk is.
En - wonder boven wonder - de batterijen zijn nog steeds niet op, ook al hebben we het nu bijna een jaar.  Al moet ik wel toegeven dat ze er niet wekelijks mee speelt.  Maar ze is er wel heel tevreden over.  En ik dus ook.

2 opmerkingen:

  1. Wat super leuk zo'n ding! dat staat hier ook op het verlangslijstje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hé, handig om te weten, zo'n uitleg-uit-de-praktijk... :-D Ik heb alleen schrik dat Sander alleen op de mama-laptop gaat willen :-S.

    BeantwoordenVerwijderen