vrijdag 16 november 2012

Little People (Fisher-Price)

Toen ik klein was, heb ik heel veel gespeeld met Fisher-Price.  We hadden het huisje en het schooltje en mijn man had het schooltje, de bus, de boerderij en de garage.  U kent die wel, die retro gevallen.  Onze kindjes spelen daar bij hun grootouders nog altijd heel graag mee.  Wij vroeger ook.  Uren hebben we daarmee gespeeld, onze fantasie laten spreken en hele levens verzonnen met de poppetjes.




Ondertussen is dat Little People geworden, onderdeel van Fisher-Price.  Met andersvormige poppetjes, veel kleurtjes, minder attributen en vaak ook met geluidjes (lees: batterijen).
Ik weet niet hoe het komt, maar mijn kinderen zijn daar altijd vlug mee uitgespeeld.  Met duplo of Playmobil of de oude Fisher-Price kunnen ze wél uren zoet zijn maar niet met Little People.  Misschien ligt dat aan hun eigen voorkeur, al hoor ik dat van andere mama's over hun kindjes ook.

Van Little People hebben wij:
- de manege (dierengeluiden stal)

Meestal bied ik de 2 boerderijen samen aan en op een andere keer eens het pretpark met de bus en het vliegtuig.  Alles samen is te veel, dan spelen ze er nog minder mee.


Hier zijn ze met het pretpark aan het spelen.  Zoonlief probeert de vliegertjes te laten draaien.  Daar moet je heel hard op duwen eer er beweging in komt.  Helaas een beetje te hard, of zijn mijn kindjes nu slappelingen?  Wat is er mis met een simpele draaibeweging aan het draaimolentje bij het schooltje van 30 jaar geleden?  Ook al vlogen daar - bij te veel enthousiasme - poppetjes uit, dat konden kindjes tenminste zelf bedienen.

Jammer want het oogt wel mooi en ze zouden er veel meer plezier aan beleven.  Idem voor de draaimolen die vast hangt aan de racebaan.  Daar moet je draaien aan de oranje knop bovenaan maar het heeft lang geduurd eer de handjes van onze kindjes groot genoeg waren om die stroeve knop rond te draaien. 

De racebaan zelf is wél leuk.  Nog voor mijn zoontje 1 jaar was, kon hij het autootje al bovenaan zetten, de aap omhoog trekken en het paarse hefboompje omhoog doen zodat het autootje naar beneden vloog en daar aangekomen ervoor zorgde dat de aap naar beneden bungelde.  Geweldig vinden ze dat; dat hebben ze zeker al 100x gedaan!


Aan de kleine boerderij met zoo-diertjes is een waterput. Toen mijn dochter anderhalf was, vond ze het tof om alle diertjes daar één voor één water te geven.  En met de tractor eens binnen en buiten te rijden.  Maar daar bleef het bij.


Sinds we de manege erbij hebben, kunnen ze een grotere wei bouwen.  


En aangezien de zoon zot is van tractors, vindt hij het super om ermee in en uit de weide te rijden.


Gelukkig hebben we 2 tractors en 2 karren want zo'n grote boerderijen, dat geeft veel werk.
En gelukkig kan je het geluid van de manege afzetten; als de diertjes eten of drinken, geeft dat geluid en als je op de gele knop achter de staldeuren duwt, kan je een paard horen hinniken of krijg je een cowboy-liedje te horen.  Yeah right!


De Little People komt hier niet vaak meer uit de doos.  Of voor eventjes, en dan wordt er eigenlijk nauwelijks mee gespeeld, op de tractors of de bus na.
Jammer...
Spelen jullie kindjes wél veel met Little People?

8 opmerkingen:

  1. Little people hebben wij niet, alleen duplo. Ik vind het soms wel jammer dat er bijna overal geluid bij is, zo wordt hun fantasie om er zelf de geluiden bij te maken ingesnoerd. Ik ben dus voorstander van speelgoed zonder batterijen. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier hetzelfde, ik herken heel veel van je verhaal. We hebben er wel aardig wat van, vooral toen mijn oudste kleiner was heb ik er veel van gekocht, maar vooral omdat ik het er zelf zo leuk uit vond zien..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier was Yane ook fan van Little People.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier ook veel little people. We zijn er gek op!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben sinds de tweede verjaardag van Lukas een garage van Little People, de garage is een succes maar de bijgeleverde auto's en poppetjes niet, hij speelt met matchbox-autootjes. Voor de rest is het hier al duplo wat de klok slaat, zonder batterijen gelukkig!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tinne, hier dezelfde ervaringen met little people. We hebben er amper iets van (de kerststal, maar omdat die alleen met de feestdagen boven komt, blijft die wel interessant) en dan enkele kleine setjes, die Sander kreeg van vrienden.

    Alleen de bus werd veel mee gespeeld. En met de diertjes ook (ministalletje en zo), maar steeds maar voor een korte tijd.

    Duplo doet het hier veel beter. Playmobil hebben wij nog niet (buiten dat grote vliegtuig en een tractor).
    Ik vind die LP-ventjes ook moeilijk vast te houden, voor kleine handjes, of ben ik daar nu de enige in? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah ja, de kerststal hebben wij ook, dat was ik vergeten! Die komt ook alleen rond Kerstmis boven maar daar spelen ze dan ook niet vaak mee. (terwijl wij vroeger met de beeldjes van de kerststal altijd zaten te spelen ;-))

      Verwijderen
  7. wij hebben sinds kort die bus van little people (een afdankertje) en miro speelt daar wel mee
    maar duplo en playmobil staan toch op nummer 1

    ze spelen hier ook met al het speelgoed door elkaar

    dus gewone auto's op de fisher price garage
    de little people bus die ook gevuld wordt duplo mannekes
    enz enz

    bij mij ook liefst zonder batterijen maar af en toe zo iets kan wel

    BeantwoordenVerwijderen