vrijdag 3 april 2015

Gezond eten: heerlijke quinoa-salade met mango en garnalen

"Wat eet jij dan nog wel?"
kreeg ik de afgelopen maanden van verschillende mensen uit mijn omgeving de vraag.

Wel:
  • Alle soorten fruit en groenten (zoveel mogelijk biologisch), rauw of gestoomd of in zelfgemaakte soep
  • Noten (allemaal ongezouten en onbehandeld), zaden en pitten
  • In mindere mate ook gedroogd fruit (maar zonder sulfiet behandeld).
  • Vis, kip, kalkoen en eieren (zoveel mogelijk biologisch)
  • Havermout (al jarenlang als ontbijt), volkoren rijst, volkoren pasta, quinoa, beetje aardappelen, beetje bruin brood
  • Kaas en ongezoete magere yoghurt
  • Ongesuikerde cacaopoeder en pure chocolade van meer dan 75% chocolade (ik ben fan, vroeger lustte ik geen pure chocolade, enkel melkchocolade maar mijn smaak is helemaal veranderd)
  • Kruiden, ik gebruik voornamelijk kurkuma, gember, kaneel, tijm en platte peterselie
  • Ik smeer geen boter of zo op mijn brood en om te bakken wisselen we af tussen ghee, kokosolie en olijfolie


Heb ik zin in een tussendoortje?  Dan eet ik een stuk fruit of een handvol pindanoten.
Wat eet ik bij mijn boterham - als ik al brood eet?  Avocado of soep of een salade, soms ook eens kaas.  Geen charcuterie.
Ik at al 10 jaar geen mayonaise en al 20 jaar geen rood vlees dus die aanpassing was niet zo groot.  

Op feestjes of nu en dan kan ik ook wel eens genieten 
van frietjes of van een stukje taart
al krijg ik lang niet meer zulke grote hoeveelheden op 
en gaat het al vlug te zwaar op mijn maag liggen.
Ik voel me er dan ook niet zo goed bij,
ik krijg dan een minder gezond gevoel in mijn lichaam
en soms ook een nervositeit van teveel suiker.


Het liefst van al eet ik zelfgemaakte dingen.
Vanmiddag flanste ik bijvoorbeeld vanalles bij elkaar:

- overschot van quinoa van gisteren
- gekookte en gepelde garnalen (voorverpakt uit de bioplanet)
- enkele blaadjes krulsla
- enkele blaadjes rauwe spinaziebladeren
- een kleine halve mango (of een kwart van een grote)
- edelgistvlokken (optioneel)



En het was heerlijk!

3 opmerkingen:

  1. Goe bezig ! En de maaltijd ziet er heerlijk uit !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik maakte deze week iets gelijkaardigs. Lekker, fris en gezond!
    http://naadjesendraadjes.blogspot.be/2015/04/wat-eten-we-vandaag.html

    BeantwoordenVerwijderen